امروزه وضعیت جوی حاکم بر کل کشور و تقلیل نزولات آسمانی ، کمبود آب کشاورزی و فضای سبز را به یکی از نگرانی های اصلی مدیران کشور مبدل نموده است ، البته این امر صرفاً معطوف به ایران نیست چرا که اکثر کشورها به جهت گرمایش قابل محسوس کره زمین مبتلا به آنند . بیشتر تحلیل
ها بر این اتفاق نظر داشته است که دلواپسی عمده جوامع بشری در سال های آتی در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی تعریف و خلاصه می شود . دراین میان شهر شاندیز به جهت موقعیت خاص گردشگری و شرایط ویژه جغرافیایی ، بیشتر از سایر نقاط متاثر از این پدیده گشته است .
پیام های واصله به سامانه 137 و اظهارات حضوری شهروندان گرامی در بر دارنده و گواه اهمیت و دغدغه خاطر زایدالوصف این عزیزان در خصوص اجرا و تحقق یکی از بایسته ها و مولفه های اصلی توسعه پایدار شاندیز یعنی اجرای بندخاکی شاندیز است. از آنجاکه این نگاه وزین و متعالی، علاوه بر وجه مطالبه گر، عزم راسخی پیوست خویش داشت، برآن شدیم به منظور ارج نهادن به این انجام وظیفه ، بررسی موضوع را به صورت جدی در دستور کار نشریه قراردهیم . بااین توضیح، ابتدا تاریخچه این پروژه و مهم را مرور نموده و پیش نگاه جستجوگر و پیگیر خوانندگان عزیز ، می گشائیم و بعد آن با بهره گیری از نظرات صاحب نظران این حوزه ، چالش ها و موانع موجود برسر راه این پروژه و راههای گذر از آن را بررسی خواهیم نمود.
با خشکسالی های چند سال اخیر بخش اعظمی از باغات و فضای سبز شهر را نابود و کشاورزی و باغداری که پیشه اصلی مردمان این خطه بود از بین رفت و به نظر می رسد درسالهای پیش رو این پدیده ویرانگر تشدید خواهد شد . من جمله راه های برون رفت و مواجهه با این پدیده، اجرای پروژه های جایگزین و چند منظوره ، همچون بندها و منابع ذخیره آب در فصل پرآبی و بهره گیری از آن در فصل کم آبی است که قویاً مورد تأکید کارشناسان و خبرگان قرار داشته و دارد . این مهم علاوه بر تامین آب فضای سبز و باغات، به نوبه خود می تواند اقتصاد مبتنی بر گردشگری در منطقه را توسعه بخشیده و پویایی اجتماعی را به همراه آورد. درک این مهم شهرداری و شوراهای اسلامی شهر، در ادوار مختلف را برآن داشت تا سیاست و هدفگذاری خویش را بر این پایه استوار نماید.
خوشبختانه با پیگیریهای صورت گرفته و تهیه طرح های توجیهی و درشرایطی که وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی به جهت تقویت و صیانت از دشت فوق بحرانی مشهد ، صدور هرگونه مجوز بند، سد، حفرچاه و... را در فرادست ممنوع کرده بود، مجوز احداث بندخاکی سرخاندیز با ظرفیت بالغ بر 2/1 میلیون متر مکعب، به منظور تجمیع حقابه های سنتی مزارع و باغات شهر شاندیز صادر گشت. مجوز فوق الذکر بسته به اقتضای منطقه و ماهیت شاندیز با طرح های گردشگری در هم تنیده و به صورت چند منظوره و تحت عنوان "بوستان سرخاندیز" جهت اجرا پیش روی مسئولین وقت قرار گرفت. این اتفاق موجی از شادی و امید را در بین مردم و دلسوزان شهر ایجاد نمود، لیکن متأسفانه در وادی اجرا و علی رغم مطالبه مستمر شهروندان و ضرورت زایدالوصف اجـرای پروژه فوق ، اتفاقی که روزنه امیدی به سوی تحقق بند و اجرای پروژه باشد حـاصل نگردید.
این عدم توفیق و تعلل ، بیشتر متأثر از عدم درک حساسیت موضوع و نظرات پراکنده مطروحه پیرامون پروژه بود، چراکه عدم احساس تعلق بخش قابل توجهی از مشارکت های تعریف شده در پروژه به خاستگاه اصلی آن و شهر شاندیز، نگاه های پیش پا افتاده و مأیوس کننده و اختلاف نظرات بنیادین موجود، درکنار زحمت طاقت فرسای پیگیری امور مربوطه دراین حوزه ، میل و رغبت تصمیم گیرندگان و متولیان آن را درحد قابل توجهی تقلیل بخشید، به نحوی که پروژه چند منظوره و فاخر فوق الذکر متوقف و تعطیل گردید. با این وجود بعد تبلیغی و حساسیت عمومی نسبت به این پروژه به حدی است که تقریبا تمامی مدیران شهری در ادوار گوناگون اجرای این موضوع را جزو اولویت های کاری خویش اعلام نموده و بدین نحو افکار عمومی رامتوجه خود داشته اند . اکنون بعد از گذشت حدود ده سال از آغاز فعالیت شرکت سرخاندیز و شرکت های پیرامون آن، تحقق سرخاندیز برای شهروندان شاندیز مبهم بوده و در حد رویا مانده است.
شهردار شاندیز اظهار امیدواری کرد : تا پایان این دوره شورای اسلامی شهر عملیات اجرا وآبگیری دریاچه شماره3 انجام و بهره برداری از آن به صورت رسمی آغاز می گردد.
مهندس نکاحی، شهردار شاندیز در این زمینه اظهار می دارد: به زودی با تعیین تکلیف قطعی مشارکت های بی اثر و بی تمایل به فعالیت در بوستان سرخاندیز، با بکارگیری ظرفیت های جدید مسیر اجرائی پروژه پیگیری خواهد شد و افتخار آن نصیب همه همشهریان و دوستداران توسعه و آبادانی شهر خواهد بود. در این راه بدون شک مصوبه اخیر شورای محترم اسلامی شهر نقطه عطفی جهت جان بخشی به این پروژه گشت که اینجانب به سهم خویش این اقدام را تحسین و به صورت ویژه از شورای محترم اسلامی شهر تقدیر و تشکر می نمایم.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود افزود : اکنون که اهتمام مسئولین شهرستان و متولیان امر در سطح استان با عزم و اراده مردم و مسئولین محلی شاندیز همسو گشته، تحقق این امر که جزو خواسته های چند صد ساله مردمان خونگرم خطه شاندیز بوده سهل الوصول تر است. اخیراً نیز جلسات و مذاکرات فشرده ای با ارکان تاثیرگذار این حوزه در آب منطقه ای ، سازمان گردشگری، استانداری و...صورت گرفته است . نگرانی اصلی ما در این راه ، اعتبار موافقت نامه های قبلی بود که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته مجوزات صادره پیشین مورد تصدیق واقع گشت.
خوشبختانه اکنون دریاچه شماره 3 با ظرفیت آبگیری بالغ بر 175هزار متر مکعب با سطح اشغال اراضی حدود 10 هکتار تملک و تهاتر گشته و بستر اجرای فاز 1 پروژه آماده است و مجموعه شهرداری و شورای اسلامی تمام همت خود را به کار گرفته که حداکثر تاپایان این دوره شورای اسلامی شهر عملیات اجرا و آبگیری این دریاچه انجام و بهره برداری از آن به صورت رسمی آغاز کند. آنچه مورد تأکید است همه و همه باید در جهت توسعه و عمران منطقه همراهی و همکاری نمایند.
توضیحات جناب آقای شهردار اگرچه امیدوار کننده و پیگیریهای صورت گرفته قابل تقدیراست، لیکن در وادی اجرا و میدان عمل آنچه مشهود و ملموس است ، اجرای بند و احداث دریاچه ها ، علی رغم شعارهای امیدوار کننده ای همچون "بانگ اراده" و برگزاری مراسمی تحت عنوان ، بانگ آغازین عملیات اجرایی سرخاندیز و ... همچنان متوقف و مسکوت مانده است.از آنجاکه مطالبه جمعی شهروندان براین مقوله معطوف است ، سیر پیگیری نشریه آوا به نمایندگی از مردم فهیم شاندیز تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت .